Bättre kösystem underlättar för kunden

25 aug

Bättre kösystem underlättar för kunden

Alla har vi någon gång hamnat i en lång kö. Kanske under julrean eller när vi väntar på att hämta ut paket hos posten. Att stå i kö är otroligt långtråkigt och många gånger kan långa köer göra att kunder väljer att inte handla. Helt enkelt för att väntetiden är för lång. Som tur är kan företag med hjälp av rätt kösystem underlätta för kunderna och förhöja köpupplevelsen. 

Det finns många typer av kösystem, ett av de vanligaste är sådana där man får ut en nummerlapp och sedan kollar på en skärm för att se när det är dags. Dessa system kan absolut fungera, men de gör att kunderna måste bli stående i kön. Idag finns det betydligt smartare kösystem som fungerar digitalt och som är kompatibla med mobiltelefoner. 

Elektroniska kösystem

Idag finns flera olika typer av elektroniska kösystem, bland annat sådana som kan kopplas ihop med olika appar. I många butiker kan kunderna ladda ner en särskild kösystem-app som är integrerad med den i butiken. Du får, precis som vanligt, en kölapp. Men istället för att stå i kö och vänta kan kunden via appen få en notis om när det närmar sig din tur. På så vis kan kunder slippa stå i kö och istället fortsätta shoppa under tiden de väntar (smart ur försäljningssyfte dessutom). Andra fördelar med digitala kösystem är bland annat:

  • Du kan ta en kölapp på vägen (alltså redan innan du besöker butiken) för att slippa vänta när du väl är på plats.
  • Du kan få information via appen om olika butiker, exempelvis deras öppettider och hur lång väntetiden estimeras. 

Elektroniska kösystem fungerar inom de flesta branscher, även om de är mer fördelaktiga där det är ett stort kundflöde. Stora varuhus som Bauhaus, IKEA och Biltema skulle mycket väl kunna dra nytta av just digitala kösystem då många kunder ofta måste vänta i kö. Dessutom kan elektroniska kösystem användas vid både försäljning och vid kundtjänst. Förutom att elektroniska kösystem är fördelaktiga ur kunders synpunkt, är de även mycket användbara för företaget. Du kan nämligen få värdefull data över den dagliga statistiken.