Vad är en uglkurs? Historia, utveckling och upplägg

21 jun

Vad är en uglkurs? Historia, utveckling och upplägg

Att gå en uglkurs har varit väldigt populärt bland olika typer av ledare dom senaste åren. Kursen utvecklades i USA under 70-talet och genomfördes i Sverige första gången 1978. Sedan dess är det dock mycket som har hänt – från första början vad ugl en kurs som användes inom försvaret men idag är den som sagt populär bland alla typer av chefer och ledare.

Ugl och dess historia

Utbildningsformen ugl kommer från Kalifornien i USA, där den från början utvecklades av det amerikanska försvaret. Kursen kallades där och då för LMDC, vilket står för Leadership Managment Developement Course, och var under en period obligatorisk för alla med en ledarskapsroll inom just det amerikanska försvaret.

Ugl kom till Sverige på sent 70-tal då en svensk psykolog inom försvarsmakten hörde talas om utbildningen. Svensken, Anders Risling, och den amerikanske grundaren Dr. Rickard E. Zachrison, fortsatte att utveckla kursen tillsammans och sakta med säkert har den tagit den form den har nu.

Idag är det inte bara inom försvarsmakten som en uglkurs kan vara aktuell, utan den används flitigt av både offentlig sektor, kommuner och landsting och andra verksamma ledare inom näringslivet.

Uglkurs – upplägg och syfte

För den som vill medverka i en uglkurs är det inte särskilt svårt att hitta en. Dom ges regelbundet runt om i hela landet och normalt sett är det två handledare som leder en grupp om max 12 personer. En av dom viktiga faktorerna för att kursen ska bli effektiv är att deltagarna inte känner varandra sedan tidigare.

Något annat som är utmärkande för upplägget av en uglkurs är att man samlas på en kursgård under fem dagar där man både bor, äter och genomför kursen. Man åker alltså inte hem på kvällen utan befinner sig på samma plats, tillsammans med dom andra deltagarna, kursen igenom.

Vad är då syftet? Kort och gott handlar det om att utveckla sina ledarkunskaper. Kursen är både teoretisk och praktisk och man kommer att arbeta både enskilt och i grupp. Man får lära sig mer om hur människan fungerar i just grupp och hur olika känslor och beteenden påverkar dynamiken.

Stor fokus ligger även på att:

  • Förstå och hantera konflikter
  • Lära sig mer om kommunikation
  • Ge och ta emot feedback/kritik
  • Utvecklas på ett personligt plan