Contentbyrå Stockholm

3 apr

Contentbyrå Stockholm

Nya contentbyråer poppar upp titt som tätt i Stockholm. En del ärelystnad nystartade medan andra bara har bytt namn från till exempel PR-byrå. Namnet, eller benämningen, content är fortfarande relativt nytt så det är inte alla som har koll på vad en contentbyrå faktiskt gör för något. En content-byrås huvudsakliga uppgift är att skapa och dela media och innehåll, för att dra till nya kunder. Informationen kan delas via en mängd olika kanaler, till exempel nyheter, video, fallstudier, tidningar, e-böcker, bilder och många fler. En contentbyrå i Stockholm vi pratat med följande steg:

Lägger strategier

En ta fram en tydlig strategi är ett absolut nödvändigt steg i processen för att lyckas med sin marknadsföring. I strategin bör man bland annat fastställa syfte och mål med sin kommunikation. Andra saker att ta hänsyn till och bestämma i sin strategi inkluderar till exempel vilka kanaler för kommunikation som man vill använda sig av, syftet med att använda just de kanalerna, vad för sorts information man vill skapa och dela och vem ens målgrupp är.

Planera vidare

Strategin sätter upp en slags riktlinjer för hur resten av processen ska se ut och ledas. De lägger grunden för kreativitet som ska börja flöda i nästa steg. Här börjar man att planera och bolla idéer för kommunikationen, samt sätta upp ett tydligt schema för vad som ska göras och vilka deadlines varje aktivitet har.

Skapa

Efter att en strategi är satt och arbetet är planerat så är det dags att börja producera. Vilken typ av produktion det gäller beror på vad man kommit fram till i planeringen. De flesta SEO-byråer kan skapa och hantera innehåll för en majoritet av kommunikationskanalerna. Om det är så att SEO-byrån inte kan skapa en viss produkt så har de ofta nära samarbeten med andra experter som de brukar anlita.

Dela och distribuera

När man har skapat innehållet så är det dags att dela det med sin målgrupp. Här är det viktigt att arbeta hårt för att se till så att innehållet verkligen når ut. Exempel på kanaler att välja för sin kommunikation är sociala medier, kundmagasin, film och annan rörlig media, nyhetsbrev, sökmotoroptimering och grafisk design.