Kläder har länge varit ett sätt att uttrycka sig på, visa vem man är eller demonstrera en samhällsstatus för andra. Man ska inte döma boken efter utsidan men tyvärr gör folk det ändå. Första intryck och hur man presenterar sig är väldigt viktigt. En liten logga kan göra en stor skillnad. Med en logotyp på en tröja så blir den per automatik profilkläder.
Profilkläder är nämligen alla typer av kläder som av någon anledning vill bli förknippade med ett företag, lag, myndighet eller liknande och har därför valt färger eller märke för att bli igenkända därefter.
Representera jobbet genom profilkläder
Om någon gillar sin arbetsplats och känner sig stolt över att arbeta där så är det också väldigt troligt att personerna väljer att använda sig av kläderna även på fritiden och gör då bra reklam åt företaget. Liknande effekt ser man när folk inte känner lika starkt för sin arbetsgivare och väljer då det motsatta att inte bära de profilerade kläderna om de inte måste.
Eftersom kläder är så starkt förknippat med status så vill man självklart bara bära kläder som man gillar och känner sig bekväm i. På grund av detta så kan samma tröja säljas för 100 kronor eller för 1000 kronor beroende på vilken butik som tröjan köptes i eller om tröjan bär ett märke på bröstet eller inte.
Konsumentbeteende och profilkläder
Det är en spännande tanke att en liten logotyp kan ändra hela känslan på klädesplagget.
Faktum är att en enkel studie bevisade just detta. Det togs fram tre identiska tröjor med olika märken på vardera. En helt utan märke, en med ett välkänt ekonomiskt märke och en med ett dyrt märke på sig. Testet gick ut på att avgöra vilken tröja som var av bäst kvalitet när det kom till tyget, passning och bekvämlighet.
- 70% Svarade – att det dyra märket var bäst
- 20% Svarade – att det välkända ekonomiska var bäst
- 10 % Svarade – Vet ej
Detta var alltså exakt likadana tröjor bortsett från de små märkena på bröstet. Så det kan vara smart att tänka igenom noggrant hur man väljer att marknadsföra sig genom profilkläder.